Sunday 22 September 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk


Penulis: Prof. Dr. Normaliza Abd Rahim
Sumber: Buku Kajian Wacana Dan Strategi Komunikasi Teori Dan Aplikasi.

SINOPSIS CERITA SOSIAL 1: NENEK DAN DATUK

Cerita ini mengisahkan seorang budak lelaki bernama Alim. Pada suatu hari Alim dan keluarganya pulang ke kampong. Alim berasa sedih kerana tidak nampak ayam dan itiknya lalu Alim menagis kerana dia fikir ayam dan itiknya sudah mati. Nenek dan datuknya memujuknya dan menunjukkan ayam dan itiknya direban yang baharu barulah Alim tersenyum. Alim menagis kerana rumah datuk dan neneknya sudah bebeza lalu nenek memujuk Alim dengan menerangkan apa yang terjadi. Kelakuan Alim yang ganjil hari ini membuatkan keluarganya berasa sedih.

Jenis multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial dan cara penyebarannya.

        i.          YOUTUBE
Cerita sosial tersebut boleh dilakonkan semula supaya pembaca akan lebih memahami dengan jelas jalan cerita tersebut kerana dalam bentuk lakonan.

      ii.         FACEBOOK
Seterusnya, cerita sosial tersebut boleh diletakkan di facebook kerana laman di facebook boleh berkongsi cerita dalam bentuk tulisan.

    iii.          BLOG
Selain itu, cerita sosial tersebut juga boleh dikongsikan di dalam blog. Hal ini kerana blog adalah ruang untuk berkongsi apa-apa jenis cerita.


No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019- KETIKA DAN KALIMAT

Alhamdulillah syukur terima kasih Allah atas nikmat dan peluang yang kau berikan pada aku saat ini. Berbaki lagi seminggu sahaja lagi untu...